Frustracja i żar

Frustracja i żar
Czasem jeden wieczór w kinie potrafi zrobić więcej niż tydzień rozmów: najpierw rozbraja śmiechem, potem zostawia w środku ciche echo, które trudno zagłuszyć. Taki właśnie będzie ten piątkowy blok w Kinie za Rogiem – zderzenie dwóch filmów, dwóch energii i dwóch bardzo intensywnych historii.

Na początek „Dzień świra” Marka Koterskiego – komedia, która działa jak nerwowy zapis codzienności, gdy wszystko drażni, wszystko przeszkadza i nic nie idzie zgodnie z planem. Adaś Miauczyński próbuje ułożyć dzień po swojemu, ale świat konsekwentnie testuje jego cierpliwość: hałas za oknem, sąsiedzi, szkoła, telewizyjny jazgot i całe drobne piekło „normalności”. Śmiejemy się, bo to absurdalne… a po chwili orientujemy się, że boleśnie znajome. Ten film ma w sobie rytm frustracji, ale i wrażliwość, której nie da się wyśmiać do końca.

Później przyjdzie czas na „Portret kobiety w ogniu” Céline Sciammy – opowieść prowadzoną szeptem, spojrzeniem, gestem. Na odciętej od świata wyspie malarka Marianna ma namalować portret Héloïse, przeznaczony do aranżowanego małżeństwa. Tyle że modelka odmawia pozowania, buntuje się, znika, milknie. Marianna więc obserwuje ją ukradkiem, próbuje uchwycić jej prawdę, a jednocześnie sama zaczyna odsłaniać to, co dotąd ukrywała. Z tej gry pozorów rodzi się intymność, uczucie i napięcie, które wymyka się regułom epoki. To kino zmysłowe i drapieżne zarazem – bez łatwych klisz, za to z ogromną emocjonalną precyzją.

piątek, 12.12.2025, godz. 18.00
Dzień świra
2002, Polska, komedia, 90 min., 16+
reżyseria: Marek Koterski
dzien_swira_kadr.jpg [800x533]

Adaś Miauczyński nie kocha ludzi. Bo też i ludzie nie kochają Adasia. Adaś nie może obudzić się o godzinie, na którą nastawił budzik, bo od świtu pod jego blokiem ryczy młot pneumatyczny. Adaś nie może przygotować w skupieniu lekcji, bo u sąsiada pod nim na pełny regulator ryczy radio, a z góry dobiega łoskot – sąsiadka ćwiczy karate na drewnianym stole. Adaś nie może w spokoju wyjść na balkon, bo pod jego oknem właśnie defekuje pies sąsiadki, Adaś nie może przeprowadzić lekcji o Sonetach krymskich, bo uczniowie bekają i puszczają bąki, w trakcie gdy on przejmująco pięknie o poezji opowiada. Adaś nie może zjeść w spokoju kolacji, bo w telewizji sejmikujący politycy porykują o ich najmojszej prawdzie. Adaś nie może żyć w zgodzie ze światem, bo świat nie lubi wrażliwych Adasiów. A zatem Adaś opancerza swój kruchy byt milionem natręctw, które mają mu pomóc wprowadzić pozorną harmonię do wszechobecnego chaosu – i pogrąża się w nich coraz bardziej, samotny, w depresji i rozpaczy. Rozmontowany. Jeden dzień z życia drobnego inteligenta to obraz, który 20 lat po jego powstaniu jawi się jako profetyczna wizja: wszystko dzisiaj jest takie samo, tylko bardziej.

Film Marka Koterskiego (szósty, którego bohaterem jest Adaś Miauczyński) w 2021 r. w raporcie dla FINY został uznany przez widzów za polski film wszech czasów.

Nagrody:
2002 - Złote Lwy: Nagroda Specjalna - Nagroda Prezesa SFP - Marek Koterski2002 - Złote Lwy: Nagrody Indywidualne - Najlepsza pierwszoplanowa rola męska - Marek Kondrat2002 - Złote Lwy: Nagrody Indywidualne - Najlepszy dźwięk - Maria Chilarecka2002 - Złote Lwy: Nagrody Indywidualne - Najlepszy producent- Jacek Bromski, Juliusz Machulski2002 - Złote Lwy: Najlepszy film - Marek Koterski2003 - Orły: Najlepsza główna rola męska - Marek Kondrat2003 - Orły: Najlepszy scenariusz - Marek Koterski2003 - Złote Kaczki - Najlepszy polski aktor - Marek Kondrat2007 - Złote Kaczki - Najlepszy żart - skecz - "Złota Kaczka" 50-lecia w kategorii: Najlepszy żart dla sceny "Adaś Miauczyński uczy syna angielskiego.

piątek, 12.12.2025, godz. 20:00
Portret kobiety w ogniu
2019, Francja, dramat, 18+, 121 min.
reżyseria: Sciamma Celine
portret_kobiety_w_ogniu.jpg [800x533]

Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak sama będzie ukrywać własne.

Mistrzowsko poprowadzona opowieść o zakazanym uczuciu, film zmysłowy i romantyczny, a zarazem drapieżny. „Portret kobiety w ogniu” umyka melodramatycznym kliszom – przede wszystkim dzięki pełnokrwistym, odważnym bohaterkom, które rzucają wyzwanie swoim czasom, a także dzięki wybitnym kreacjom aktorskim Noémie Merlant i Adele Haenel.

Nagrody:
2019 - Cannes: Nagroda Specjalna - Palma 'Queer' dla filmu pełnometrażowego - Céline Sciamma2019 - Cannes: Złota Palma - Najlepszy scenariusz - Céline Sciamma2019 - Europejska Akademia Filmowa: Najlepszy europejski film roku wg uniwersytetów (EUFA) - Céline Sciamma2019 - Europejska Akademia Filmowa: Najlepszy europejski scenarzysta roku - Céline Sciamma2020 - Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych - Najlepsze zdjęcia - Claire Mathon2020 - Cezary - Najlepsze zdjęcia - Claire Mathon


Piątkowe seanse kinowe o godz. 18.00 i 20.00.
Ceny biletów na pojedyncze seanse: 20 (bilet normalny), 15 zł (bilet ulgowy).

Widzimy się w kinie !
Więcej naszych grudniowych propozycji, na poniższym plakacie.
afisz_grudzien_2025.jpg [1357x1920]

Wyświetlono: 101

Facebook.com X.com